Szombaton indul a Szabadság híd felújítása - Változó forgalomkorlátozások a következő 15 hónapban - Budapest

Budapest - A Szabadság hidat a 4-es metró Fővám téri állomásának építése miatt 15 hónapra le kell zárni, ezért ezzel egy időben újítják fel az 1896-ban épült és 1946-ban újjáépített híd - jelentette be Dancs Gábor közlekedési tanácsnok pénteken.
A híd teljes felújítása mégis hamarosan elkerülhetetlenné válna, célszerű ezért összekötni azt a metróépítéssel. A munkálatok megkezdése előtt azonban próbaterheléses vizsgálatot végeznek a hétvégén (április 28-29.), azonban a híd már ez idő alatt is teljesen le lesz zárva. A felújítási munkálatok alatt pár havonta változik a forgalomkorlátozás mértéke.  Várhatólag augusztus 21-e után, a hidat mind a közúti, mind pedig a villamosforgalom elől teljesen lezárják, csak a gyalogosok járhatnak rajta. 

 

A Szabadság hidat már korábban is folyamatosan újította a Főváros, utoljára 1998-ban az alsó szerkezet korrózióvédelmi munkáit végezték el.

 

 

Dancs Gábor közlekedési tanácsnok elmondása szerint, a jelenlegi felújítást a korrózióvédelmi munkálatokkal kezdik, mivel ezt a munkafolyamatot csak kedvező időjárási feltételek mellett lehet elvégezni. A munkálatok megkezdése előtt azonban próbaterheléses vizsgálatot végeznek a hétvégén (április 28-29.), mely idő alatt a híd teljesen le lesz zárva.

 

Majd szombat este 20 és vasárnap hajnali 4 óra között végzik a statikus próbaterhelést. A teszt során számos megrakott, nehéz járművet állítanak a hídra, és azt mérik, mennyire terhelik ezzel a hidat, illetve hogy hogyan reagál a szerkezet a terhelésre.

 

A terheléses vizsgálatok utolsó fázisában, vasárnap éjjel 24 és hétfő hajnali 4 óra között végzik a dinamikus próbaterhelést, amely során ugyanezek a nehéz járművek haladnak a hídon és így mérik le, hogy a mozgó terhelés hogyan hat a hídra.

 

Május 2-án megkezdik a korrózióvédelmi munkálatok állványzatát építeni, majd augusztus közepéig a korrózióvédelmet végzik a hídon, mely idő alatt kezdetben a déli járdát zárják le, így az északi járdán közlekedhetnek a gyalogosok.

 

"A jelenlegi felújítás során megerősítik az acélszerkezetet, a vasbetonpályákat, elvégzik a teljes korrózióvédelmi munkákat, kijavítják a pilléreket és hídfőket. Átépítésre kerül az útpálya, a vágányzóna alatti vasbetonpálya és a gyalogjárda. A felújítás magában foglalja a híd műemléki rekonstrukcióját is.

 

A felújítási munkák következő szakaszában, várhatólag augusztus 21-e után, a hidat mind a közúti, mind pedig a villamosforgalom elől teljesen lezárják. A gyalogos forgalom azonban továbbra is szabad lesz, ám ekkor feltehetőleg már az északi járdaszakaszt zárják le.

 

A felújítással egy időben a szükséges közmű-rekonstrukciók is elkészülnek, amely a híd alatt húzódó 4 vízvezeték cseréjét és a kábelek felújítását, illetve cseréjét jelenti. Ezen kívül új díszkivilágítást is kap az átkelő. Természetesen a felújítást követően is jár majd villamos a hídon" - ismertette a munkálatok részleteit Dancs Gábor közlekedési tanácsnok.

 

 

 

Forgalomkorlátozások a felújítás alatt:

 

Április 28-29.

A Szabadság híd átépítését megelőző statikus próbaterhelési vizsgálatot tartanak a híd teljes lezárása mellett szombaton (április 28-án) este. A lezárás miatt a 49-es villamos 20.00 órától nem közlekedik. Pótlására a budai oldalon a 19-es villamosok sűrűbben járnak. 20.00 és 22.00 óra között 7-8 percenként, 22.00 órától üzemzárásig 15 percenként követik egymást a szerelvények. A 18-47-es villamospótló autóbuszok terelten, az Erzsébet hídon át közlekednek. A módosítás megállóhelyet nem érint. A dinamikus próbaterhelést vasárnap éjféltől végzik szintén a híd teljes lezárása mellett.

 

Május 2. és augusztus 21. között

A korrózióvédelmi munkálatok miatt kezdetben a déli járdát zárják le, így az északi járdán közlekedhetnek a gyalogosok. A gyalogosforgalmat a felújítás teljes idején biztonságosan fenntartják. Az állványzat mindössze 20 centimétert vesz el az autósok sávjából, ez azonban nem jelent olyan korlátozást, amely a forgalmat jelentősen befolyásolná.

 

Augusztus 21-től

A híd mind a közúti, mind a villamos forgalom elől teljes lezárásra kerül. A felújítási munkálatok idején folyamatosan biztosítják a gyalogosforgalom átvezetését - vagy az északi vagy a déli gyalogjárdán.

A Fővárosi Vízművek is csatlakozik a Szabadság híd felújításához

A Fővárosi Vízművek egyik legjelentősebb idei beruházásának ígérkezik a hídon található négy nagyátmérőjű töltővezeték átépítése.

 

A fővárosi vízellátás egyik főütőerének - amely a káposztásmegyeri főtelepről érkező ivóvizet szállítja a Gellért-hegyi tárolóba - része a Szabadság hídi vezetékszakasz. Ez a rendszer négy darab, egyenként 650 milliméter átmérőjű vezetékből áll, amely jelen formájában 1953 óta látja el feladatát.

 

A beruházás során a 650 milliméter átmérőjű acélvezetékeket szabványméretű, 600 milliméter átmérőjű hosszvarratos, speciális szigeteléssel ellátott acélcsövekre cserélik, emellett korszerűsítik a csőkötéseket és a felfüggesztéseket is.

 

A tervek szerint a munka két lépésben történik. Az első szakasz várhatóan szeptember-októberben kerül sorra, az előkészítő munkálatok azonban már augusztusban megindulnak.

 

 

A felújítás műszaki tartalma:

 

Bontás: kétrétegű aszfaltburkolat és szigetelés, villamospálya, felsővezeték és áramvisszavezetés, vasbeton pályalemez, vasbeton járdalemez, acél hossztartók, másodrendű kereszttartók és a pályatartók.

 

Építés: Acélszerkezetek: ortotróp acél járdaszerkezet, új hossztartók beépítése, szerkezeti javítások és erősítések, ellensúlyszekrény átrakása, javítása, új hídkorlát, új kezelőjárda.

Vasbeton pályalemez és szigetelés: vasbeton pályalemez építése, a járda-, a

pályalemez- és a villamos vágány-zóna szigetelése.

 

Korrózióvédelem: acélszerkezetek teljes felületű korrózióvédelme, pillérek és hídfők javítása és védelme.

 

Villamos és közúti pálya: villamospálya-építés, felsővezeték és áramvisszavezetés szerelése, közúti pályaépítés, dilatációs készülékek.

 

Műemléki elemek rekonstrukciója: meglévő díszítőelemek pótlása, az eredetivel megegyező korlát visszaépítése a mederpillérek közötti szakaszon, korhű közvilágítási kandeláberek visszaépítése.

 

Közművek: meglévő kábelek védelembe helyezése, szükséges közmű-rekonstrukciók.

 

Vízvezeték: meglévő vezetékek bontása, új hegesztett acélcsövek hídszerkezetre szerelése acél cső-kompenzátorokkal, tervezéssel.

 

 

A kivitelezés költsége: 4.323.000.000 + ÁFA = 5.187.600.000 Ft

amelyből:

§   Hídfelújítási munkák: 3.953.400.000 + ÁFA = 4.744.080.000 Ft

§   Ivóvízvezetékek cseréje: 369.600.000 + ÁFA = 443.520.000 Ft

 

 

Tervező: FMT Zrt.

Lebonyolító: METRÓBER Kft.

Kivitelező:   SZABADSÁG-HÍD Konzorcium(tagjai: Hídépítő Zrt., Vegyépszer Zrt., Hídtechnika Kft. és KÖZGÉP Zrt.)

 

www.budapest.hu - MCOnet

Budapest linkajánló: budapestlink.mconet.biz

Képeslapküldő – Budapest : Küldjön képeslapot ismerősének!

Szombaton indul a Szabadság híd felújítása - Változó forgalomkorlátozások a következő 15 hónapban - Budapest - Mondja el véleményét a Budapest fórumon!

A hír támogatója:
Minden ami Internet -> MCOnet
International - Magyarország: magyarorszag.mconet.biz