A kormány támogatási szerződést kötött a H8-as és H9-es HÉV felújításának tervezésére

Támogatási szerződést írt alá az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a MÁV-HÉV Zrt. konzorciumával a gödöllői és a csömöri (H8-as és H9-es) HÉV-vonal teljes felújításának, illetve a 2-es metróval való összekötésének tervezésére, előkészítésére. A fejlesztésekre 4,6 milliárd forint uniós forrást biztosít a kormány.

Tuzson Bence, a Miniszterelnöki Kabinetiroda kormányzati államtitkára-aki egyben Pest megye 5-ös számú választókerületének fideszes országgyűlési képviselője-a közlekedés fejlesztését Budapest agglomerációjának egyik legfontosabb kérdésének tartja.
 
Emlékeztetett rá, hogy 1 éve arról döntött a főváros, hogy nem lesz HÉV-fejlesztés és nem lesz közvetlen összeköttetés a 2-es metróval sem.
 
A kormány úgy döntött, hogy átvállalja a programot és megteszik az első lépéseket a vasútvonal fejlesztésének érdekében, amely alapja lehet annak, hogy végre „új vasúton, új pályán, új állomások mentén, új járművekkel" lehessen utazni ezen a vonalon.
 
Szerinte végre olyan kezekbe került a fejlesztés, amely meg is valósítja a beruházást.
 
Az államtitkár azzal indokolta a közlekedésberuházási fejlesztés fontosságát, hogy az elmúlt 20 évben a népesség 28%-kal növekedett és 70%-kal emelkedett a gépjárművek száma. Ez azt is jelenti, hogy sokan autóval járnak a fővárosban és a dugóban ülnek.
 
Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója szerint 1941 óta nem volt a gödöllői HÉV-vonalon "érdemben egy komplett, átfogó infrastruktúrafelújítás". A biztosítóberendezés is felidézi azt a kort, amikor a vasúton és Magyarországon nem a jobb oldali közlekedés volt jellemző.
 
Összekapcsolják a közlekedést az M2-es metróval
 
A projekt műszaki tartalmának 90%-a a gödöllői és csömöri HÉV teljes felújítását, a pályák rendbetételét, a sebességkorlátozások megszüntetését, a szintbeni autós átjárók megszüntetését, valamint , P+R és B+R parkolók kiépítését jelenti. Kisebb feladatnak számít a 2-es metróval való összekapcsolás, hogy az utasok átszállás nélkül is közlekedhessenek.
 
A tervek szerint a 2-es metró szerelvények közül minden második kimenne Rákosfalváig, minden második tovább menne Cinkotáig, és ebből minden második Gödöllő és Csömör felé haladna tovább. Az M0-s körgyűrű mellett létrejöhet az első metróállomás. Az utasok az autókat a kistarcsai kórház mellett hagyhatják és átszállás nélkül tudnak majd a belvárosig utazni.
 
A vezérigazgató felidézte, hogy 2020 februárjában a gödöllői HÉV fejlesztésére vonatkozó terveket törölték a költségvetés elfogadásakor és minden tervezési munkálatot leállítottak. Idén március 23-án a kormány határozatban eldöntötte, hogy a BFK-nak 4,6 milliárd forintos uniós forrású támogatást ad.
 
Vitézy Dávid szerint 6-7 éven belül átszállás nélkül lehet majd utazni az összekötött vonalon.
 
Kutnyánszky Zsolt, az ITM közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára felhívta a figyelmet, hogy Európában Budapest a 4. legsűrűbb vasúthálózattal rendelkező főváros Berlin, Prága és Hamburg után. Úgy gondolja, a közösségi közlekedés kínálatához nem szükséges újabb metróvonalak építése.
 
Kutnyánszky Zsolt szerint a környezetkímélő, energiahatékony és dugómentes vasút versenyképességének jelentős erősítése jórészt a már meglévő infrastruktúra fejlesztésével is elérhető; a gödöllői, csömöri HÉV-vonalak fejlesztése is ilyen lesz. Szerinte az elővárosi forgalomban mutatkoznak meg a vasút előnyei.
 
A BFK sajtónak szóló háttéranyagából többek között kiderül, hogy a H8-as (gödöllői) és a H9-es (csömöri) HÉV-vonalon a pálya elhasználódott, a járművek korszerűtlenek.
 
Egy olyan átjárható rendszert hoznak létre, mellyel átszállást és időt spórolnak meg az utasok. Nagyon sok utas számára a HÉV helyett a metró válik elérhetővé, emiatt az autós forgalom is lecsökken és lerövidíthetővé válik az Örs vezér terére közlekedő buszjáratok útvonala. Azok a buszvégállomások, melyek elkerülnek az Örs vezér teréről, lehetővé teszik, hogy a téren kisebb helyet foglaljanak el a buszok, valamint a zuglói végállomás területe is parkosíthatóvá válik.
 
BG
Forrás: MTI
A képek illusztrációk